Τρίτη, 31 Ιουλίου 2012

Τι γίνεται στις ακαδημίες της Ισπανίας!

Αν παρακολουθήσετε μία προπόνηση Ισπανικής ομάδας, θα ανακαλύψετε πως ο χρόνος που αφιερώνεται στην φυσική κατάσταση είναι ελάχιστος.Οι δικές μας ομάδες αφιερώνουν τουλάχιστον μίση ώρα σε τρέξιμο, άλματα και διάφορες ασκήσεις.

Στην Ισπανία η φυσική κατάσταση δουλεύετε με μπάλα!

Ας δούμε τι έγινε στην Ισπανία τα τελευταία δύο χρόνια: το 2008 κατέκτησαν το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα και το 2010 το Μουντιάλ, αλλά η Εθνική τους ομάδα είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Το κίνημα των νέων ομάδων της Ισπανίας από το 1991 ως το 2010 έφερε στην τροπαιοθήκη 6 Ευρωπαϊκούς τίτλους (4 της Under 16 και 2 της Under 17) και παρήγαγε παίκτες που σήμερα θεωρούνται οι καλύτεροι στον κόσμο (Τσάβι, Ινιέστα, Σέρχιο Ράμος, Τόρες και άλλοι).



Πως το κατάφεραν; Ξεκινώντας από το απλό αξίωμα: «Στο ποδόσφαιρο μετράει η τεχνική περισσότερο από οτιδήποτε άλλο». Λόγια ιερά.

-

Η ΤΕΧΝΙΚΗ: Αν παρακολουθήσετε μια προπόνηση Ισπανικής ομάδας (εντάξει, όχι όλων, αλλά της πλειονότητας) θα ανακαλύψετε πως ο χρόνος που αφιερώνεται στην φυσική κατάσταση είναι


ελάχιστος. Οι δικές μας ομάδες αφιερώνουν τουλάχιστον μισή ώρα σε τρέξιμο, άλματα και διάφορες ασκήσεις, ενώ εκεί αυτά δεν ξεπερνούν τα 15 λεπτά. Επιπλέον, στην Ισπανία η φυσική κατάσταση δουλεύεται με μπάλα.



Τι σημαίνει αυτό; Πως μπορώ να πετύχω ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα φυσικής κατάστασης ακόμα και δουλεύοντας ασκήσεις με μπάλα. Ουσιαστικά, δεν υπάρχει λόγος να πηγαίνω στο γυμναστήριο για να αυξήσω τη μυϊκή μάζα των ποδιών. Αρκεί να κάνω 30-40 σουτ συνεχόμενα με την μεγίστη δύναμη και στο τέλος θα έχω δυναμώσει.



Και, αν θέλω να δουλέψω ταχύτητα, μπορώ εύκολα να πάρω τη μπάλα στα πόδια μου, να τρέχω γρήγορα για 10-15 μέτρα, πιθανόν και με συνεχή αλλαγή κατεύθυνσης (περιστατικό που συμβαίνει συχνότατα στα παιχνίδια). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εκτός του ότι προπονούμαι σε φυσική κατάσταση, ταυτόχρονα βελτιώνομαι πολύ και τεχνικά. Αυτή είναι η Ισπανική μέθοδος.

-

Η ΔΥΝΑΜΗ: Το καυτό θέμα σε ότι αφορά τις συζητήσεις για την φυσική κατάσταση είναι πάντα αυτό της δύναμης. Κάποιοι στην Ιταλία επιλέγουν να βάζουν τους ποδοσφαιριστές στα μηχανήματα του γυμναστηρίου και απλά να περιμένουν την μυϊκή ενδυνάμωση. Στην Ισπανία, αντίθετα, οι παίκτες μπαίνουν στο γυμναστήριο μόνο για αποκατάσταση μετά από τραυματισμό. Διαφορετικά, όλα γίνονται στο γήπεδο με τη μπάλα στα πόδια. Κάποια παραδείγματα για να καταλάβει κανείς πως η ενδυνάμωση επιτυγχάνεται και χωρίς γυμναστήριο είναι τα εξής:

-

1) Το κλασσικό σουτ στο τέρμα είναι μια φυσική κίνηση που δυναμώνει τον τετρακέφαλο του ποδιού.

2) Τα σπριντ με αυξανόμενο ρυθμό, αλλά με μπάλα στα πόδια, δυναμώνουν τα πόδια, βελτιώνουν την ταχύτητα, αλλά συνάμα βοηθούν και τον συντονισμό των κινήσεων.

3) Οι ασκήσεις «one on one» σε περιορισμένο χώρο βοηθούν στο κοντρόλ της μπάλας και ταυτόχρονα στην αύξηση της εκρηκτικότητας.

Όπως φαίνεται, για να γίνει κάποιος ποδοσφαιριστής δεν χρειάζεται να κάτσει στον πάγκο του γυμναστηρίου και να σηκώνει βάρη.

-

ΤΟ ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ: Χρειάζονται αλλαγές κυρίως στα τμήματα υποδομής, διότι εκεί βρίσκονται οι αυριανοί πρωταθλητές (το σήμερα δεν επιδέχεται πολλές βελτιώσεις). Για παράδειγμα, μια προπόνηση των νέων της Μπαρτσελόνα έχει την ακόλουθη δομή:

10 λεπτά αργό τρέξιμο και διατάσεις.

30 λεπτά ασκήσεις τεχνικής (πάσες χαμηλού ή μεσαίου ύψους ανάμεσα σε δύο ή τρεις παίκτες, κοντρόλ, κεφαλιές).

10 λεπτά σουτ στο τέρμα.

15 λεπτά εσωτερικό διπλό.

Είναι ένα πολύ απλό πρόγραμμα, αλλά αν καταλάβαιναν και οι δικοί μας προπονητές τη φιλοσοφία και τη χρησιμότητά του, θα κάναμε ένα βήμα μπροστά.

-

Η άποψη του ειδικού.

Δεν του αρέσει να τον αποκαλούν «γκουρού», αλλά πως αλλιώς να τον χαρακτηρίσουμε; Μιλάμε για τον 74χρονο Χουάν Σαντιστεμπάν, πρώην παίκτη της Ρεάλ Μαδρίτης και εν συνεχεία συντονιστή των Εθνικών ομάδων νέων της Ισπανίας. Υπό τις οδηγίες του μεγάλωσαν οι Τσάβι, Ινιέστα, Τόρες και Σέρχιο Ράμος, δηλαδή οι σημερινοί πρωταθλητές. Από το 1991 ως και σήμερα έχει οδηγήσει τις ομάδες ευθύνης του σε 6 Ευρωπαϊκούς τίτλους. Το δόγμα του είναι: «Μπάλα, μπάλα, μπάλα!». Και εξηγεί:

«Η τεχνική είναι η πιο σημαντική ιδιότητα για έναν παίκτη. Δεν αντέχω τους προπονητές που λένε πως μπορούν να φτιάξουν έναν ποδοσφαιριστή. Τι σημαίνει αυτό; Το ταλέντο είναι έμφυτο και το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για να μπορέσει να αναπτυχθεί. Μα, αν κάποιος δεν το έχει, ακόμα και ένα χρόνο να τον έχω στο γυμναστήριο, δεν θα μπορέσω να τον κάνω ποδοσφαιριστή».

-





Πως είναι η κατάσταση στην Ισπανία;

«Στα τμήματα υποδομής μας ασχολούμαστε πολύ με την τεχνική και λιγότερο με τη φυσική κατάσταση. Αν ένα παιδί είναι μικρόσωμο και αδύναμο, αλλά διαθέτει ταλέντο, εμείς το θεωρούμε δυνητικό ποδοσφαιριστή. Ποτέ δεν το διώχνουμε λόγω περιορισμένης σωματοδομής».

-

Πως γίνονται οι προπονήσεις στην Ισπανία;

«Όλα γίνονται με τη μπάλα, δηλαδή με το εξάρτημα που χρησιμοποιείται και στο κανονικό παιχνίδι. Ακόμα και η εκγύμναση, δηλαδή τα σπριντ και το τρέξιμο γίνονται με τη μπάλα στα πόδια. Αυτό ταυτόχρονα βοηθά και την τεχνική».

Σε ποια ηλικία πρέπει να αρχίζει η εξειδικευμένη προπόνηση του παίκτη;

«Όχι πριν τα 15 χρόνια του. Μέχρι τότε, πρέπει να δοκιμάζει τα πάντα, καλύπτοντας κάθε ρόλο: του αμυντικού, του μέσου, του επιθετικού, ακόμα και του τερματοφύλακα. Αργότερα, με βάση τα χαρακτηριστικά του, μπορεί να ξεκινήσει εξειδικευμένη προετοιμασία».

-

Διδάσκετε τακτική στα τμήματα υποδομής;

«Καθόλου! Μόνο όταν ένας νέος είναι 18 ετών μπορεί να αφομοιώσει με κριτική σκέψη όσα ακούει. Νωρίτερα απλά εκτελεί. Έτσι, έχει σημασία να επιμένουμε στα ατομικά στοιχεία, όπως η πάσα και η ντρίμπλα και όχι στην ομαδική κίνηση. Γι’ αυτά τα πράγματα υπάρχει χρόνος αργότερα».





Δεν υπάρχουν σχόλια: